Kijkje in de bronsgieterij

Over de grenzen heen werken 2 bronsateliers hard samen aan Moeder Maas, een kunstwerk van Laure Prouvost voor Kessenich. Wij mochten alvast een kijkje nemen.

Broodje brons

In een grote loods staat een enorme ketel. Rondom zijn drie mannen, met alle bescherming die daarbij hoort, druk in de weer. Bij 1200 graden smelten ze bronzen staven tot vloeibaar ‘goud’ voor het beeld. Eens het metaal zo vloeibaar is als water, scheppen ze met grote lepels het brons uit in mallen. Zwaar en heet werk, dat ook vliegensvlug moet gebeuren want het metaal stolt snel. Eens de beelden zijn uitgehard worden ze bewerkt. Daarna worden alle losse onderdelen samengevoegd tot één groot kunstwerk voor de grindplas bij het Bastion. Een indrukwekkend schouwspel waar het ambacht vanaf spat.

Nestelen in Kessenich

Er kruipt ontzettend veel vakmanschap en oog voor detail in het beeld van de Franse kunstenares Laure Prouvost (°1978). Het beeldt de symboliek van Moeder Maas uit als bron van leven en vruchtbaarheid. Met haar grote zwangere buik, slaat ze haar armen om een grindberg heen, terwijl er enkele vogels op rusten. In het najaar van 2024 zal ze zich hier in Kessenich, in het meest geëxploiteerde deel van de Maasvallei, nestelen en thuis voelen.

Hou zeker de website van Kunst aan de Maas in de gaten voor meer updates. www.kunstaandemaas.be.

Praktische informatie

Kunst aan de Maas is een initiatief van Z33, Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur (Hasselt) en Regionaal Landschap Kempen & Maasland.

Het project krijgt de financiële steun van Vlaanderen, m.n. Toerisme Vlaanderen en Fonds Culturele Infrastructuur (FoCI), en de vijf Maaslandse gemeenten (Kinrooi, Maaseik, Dilsen-Stokkem, Maasmechelen en Lanaken). Het project komt tot stand in samenwerking met tal van actoren die actief zijn in het RivierPark Maasvallei.

Gepubliceerd op

02.09.2024

Overzicht