pit

pit

pit brengt kunst in de open ruimte van Borgloon-Heers. De kunstwerken in het landschap laten voorbijgangers en bezoekers anders naar de omgeving kijken. Het landschap bevat immers vele verhalen die niet altijd onmiddellijk zichtbaar zijn. Zowel gevestigde namen als jong talent gingen in Haspengouw aan de slag. Alle kunstenaars spelen op een speciale manier in op het landschap en op de lokale context. 

KUNSTWERKEN

 

GIJS VAN VAERENBERGH

READING BETWEEN THE LINES

Eén van de blikvangers van pit is de doorkijkkerk van het Belgische architectenduo Gijs Van Vaerenbergh (Pieterjan Gijs en Arnout Van Vaerenbergh, °1983, B). Reading between the Lines is 10 meter hoog en bestaat uit 100 op elkaar gestapelde lagen staalplaat in de vorm van een Loons kerkje. De constructie weegt maar liefst 30 ton. De speciale constructiewijze zorgt ervoor dat het landschap altijd zichtbaar blijft doorheen de kerk, zowel van op afstand als van dichtbij. De kerk is hierdoor wel aanwezig, maar ook afwezig in het landschap.

LOCATIE

Wandelweg tussen de Sint-Truidersteenweg en de Romeinse Kassei, Borgloon.


 

Dré Wapenaar
Tranendreef

Ardie Van Bommel
Field Furniture

In het landschap, langs de dreef naar het kasteel van Hex, vind je vier boomtenten waarin je kan overnachten. De traanvormige sculpturen hangen aan hoogstammen en vormen een alternatieve slaapgelegenheid om een nacht in Haspengouw door te brengen. Het werk van de Dré Wapenaar (°1961, NL) bevindt zich steeds op de grens tussen architectuur en beeldhouwkunst, tussen verblijven en ontmoeten. Zijn sculpturen zijn hoofdzakelijk tentconstructies die tijdelijk geplaatst worden. Ze nodigen uit om ze te bezetten, erin te verblijven of eronder te schuilen. De sociale interactie rond het werk is voor de kunstenaar van groot belang. . Wapenaar beschouwt dit werk in de eerste plaats als een beeldhouwwerk dat dicht tegen architectuur aanleunt. 

Bij de boomtenten van Dré Wapenaar in de Tranendreef vind je ook Field Furniture “Pure Nature” van Ardie Van Bommel (°1984, NL), een zit-, was-, toilet-, en barbecue-eenheid gebaseerd op de paloxen of fruitkisten die je zo vaak ziet in het Haspengouwse landschap. 

LOCATIE

Dreef naar het kasteel van Hex (zijstraatje van Alfonsstraat), Bommershoven. 


 

AENEAS WILDER

Untitled #158

 

Meer beelden door Kristof Vrancken

Meer beelden door Kristof Vrancken

Aeneas Wilder bouwde een architecturale structuur in het glooiende landschap vlakbij het Klooster van Colen in Kerniel. De ronde constructie met een prachtig uitzicht van 360° wordt afgelijnd door uniforme verticale houten latjes. Het kunstwerk betreden is een speciale ervaring die refereert aan het religieuze en doet denken aan rondwandelen in een klooster. De ruimte voelt tegelijkertijd open en gesloten aan, door het ritme van het gebruikte materiaal. Hierdoor ervaar je binnenin het kunstwerk een sacrale sfeer. Niet enkel de ervaring verwijst naar het religieuze, ook de constructie verwijst naar de ommegang van een klooster. Het geluid van de omgeving wordt gedempt en verandert van klank, wat deze bijzondere ervaring versterkt. Volgens Aeneas Wilder functioneert zijn werk als een lens waardoor de bezoeker zijn gedachten en emoties kan focussen met het landschap van Kerniel als achtergrond.

LOCATIE

Abdij Mariënlof (Klooster van Colen), Colenstraat 1, Kerniel (Borgloon).


Memento is een sculptuur op de centrale begraafplaats van Borgloon. Het kunstwerk van Wesley Meuris is een ankerpunt in het glooiende landschap en nodigt bezoekers uit om het te betreden. De architecturale structuur van het werk zorgt voor een speciale ervaring van kijken en dwalen. De uit staal opgebouwde ruimte kan door de bezoeker op verschillende manieren geïnterpreteerd worden en daagt de verbeelding uit. Wie zich in de ruimte bevindt, ervaart de intimiteit ervan. Deze reflecteert de herinnering van haar omgeving.
Het architecturale kunstwerk Wesley Meuris contrasteert ook mooi met de lineaire lijnen van de rest van de begraafplaats. Doordat hij zich achteraan bevindt, dringt hij zich ook niet op aan de bezoekers van het kerkhof. Hij respecteert de intieme sfeer die er hangt en nodigt de bezoekers uit om zich even in de cirkelvormige ruimte terug te trekken. 

LOCATIE

Centrale Begraafplaats Borgloon, Lambertusstraat, Borgloon.


 

PAUL DEVENS

PROXIMITY EFFECT

Meer beelden door Kristof Vrancken

Meer beelden door Kristof Vrancken

Het werk van Paul Devens (1965, NL) studeerde aan de ABK en de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Zijn inspiratie haalt hij uit verschillende aspecten van de geïnstitutionaliseerde maatschappij. De observatie van deze maatschappelijke fenomenen wordt omgezet in verschillende kunstwerken, vaak met een performance element. We kunnen spreken van installaties met architecturale elementen, geluidskunst en video. 

LOCATIE

Servatiuskerk, Grootloonstraat 100,
Groot-Loon.


Fred Eerdekens (1951, B) heeft een omvangrijk oeuvre van tekstsculpturen die leesbaar worden vanuit een bepaald oogpunt of lichtinval. Hij deconstrueert schrift en voegt betekenislagen toe in een poëtisch beeld waarbij schrift en beeld niet steeds samenvallen. Ook bij het werk “Twijfelgrens” wordt er met deze dubbelzinnigheid gespeeld. In het landschap langs de Romeinse kassei vind je een kronkelende, geplooide lijn. Het is pas wanneer je het juiste standpunt inneemt in het landschap dat je het woord twijfelgrens in deze sculptuur kunt lezen. Voordat je vanuit de juiste positie kijkt, blijft de lijn slechts een kronkelende lijn. Wanneer je op de juiste plek staat om het woord te lezen kijk je uit op de taalgrens. Hiermee lijkt Fred Eerdekens te suggereren dat ook deze grens subjectief is, een soort van twijfelgrens.

LOCATIE

De Twijfelgrens werd aanvankelijk geïnstalleerde op de Bollenberg maar werd in 2013 verhuisd naar de wandelweg tussen de Grootloonstraat en de Romeinse Kassei.


EventSarah De Ceuster