Interview leestijd: 3 minuten
Van Classroom naar Kunst bij de Les: een experiment van vier weken
Terwijl in Z33 de voorbereiding voor de tentoonstellingen rond het thema ‘leeromgevingen’ liep, woedde er een hevige discussie over de onderwijskwaliteit in Vlaanderen en het lerarentekort. Aanleiding hiervoor was de publicatie van het internationaal PISA onderzoek, waar de resultaten op vlak van leesvaardigheid en kennis van wiskunde en wetenschap tegenvielen. In de media brachten De Standaard en VRT een reeks over de toekomst van het onderwijs. Al die berichtgeving sterkte ons als kunstenhuis nog meer van de overtuiging dat we over muren heen moeten denken. Zo ontstond het project ‘Kunst bij de Les’. Gedurende vier weken was Z33 de plek waar lessen Frans, Nederlands, Economie, Filosofie of Wiskunde werden gegeven. Een uniek experiment om van elkaar te leren en te kijken hoe de omgeving je blik of de les beïnvloedt. Een gesprek met Willem Vrancken (publiekswerking Z33), Kiki Goossen (publiekswerking Z33) en Adinda Van Geystelen (directeur Z33).