CURE (the Work)

Sam Lewitt

De Amerikaanse kunstenaar Sam Lewitt onderzoekt de verspreiding van goederen en kapitaal in de wereldeconomie. Voor zijn eerste Belgische solotentoonstelling vertrekt hij van de recente sluiting en sloop van Ford Genk, vroeger een belangrijke werkgever in de regio.

Terwijl de gebouwen van Ford Genk werden gesloopt, begon de bouw van de nieuwe vleugel van Z33 in het naburige Hasselt. Lewitt herwerkt deze economische verandering. Hij zet een nieuwe productielijn voor bouwstenen op in Z33 met elementen van de gesloopte fabriek en grond van de Ford-site in Genk. De verschillende fases van het productieproces – het samendrukken, uitharden en stapelen – worden gescheiden door deuren en dekzeilen van de voormalige fabriek. Deze gefaseerde manier van presenteren roept vragen op over het ‘werk’. Is het een activiteit of een product?

In de tentoonstellingszalen verwerken twee steenmachines grond van de Fordsite. Deze handmatige apparaten zijn ooit ontworpen voor de woningbouw in zogenaamde ontwikkelingslanden. Ze maakten het mogelijk om lokale grond te gebruiken voor de bouw van huizen en wegen. Later omarmden kleine zelfvoorzienende ecologische woonvormen het hulpmiddel. De steenmachines verbinden Z33 met andere productieplekken en roepen de vraag op hoe artistieke productie met een plaats verbonden is. De apparaten zijn bedoeld om lokale grond te verwerken, maar kunnen overal worden ingezet. Hierin verschilt het werk van Lewitt van site-specifieke kunst. Die kunst is gemaakt voor één bepaalde plaats. De Genkse Ford-site – die momenteel wordt herontwikkeld als logistiek knooppunt – is echter al verbonden met tal van andere plaatsen in binnen- en buitenland. Lewitt gebruikt deze plek als een ruwe grondstof die wordt verwerkt in de tentoonstellingszalen.

 

Curator Tim Roerig

Met dank aan Miguel Abreu Gallery, New York, Galerie Buchholz, Berlijn/Keulen/New York, De Vlaamse Waterweg nv, MG Real Estate / Intervest / Genk Green Logistics

04.10 tot 03.01.21
Standaard € 8
+ 26 jaar
Korting € 4
Kortingtarief voor personen met een beperking, hun begeleider, UitPAS Hasselt, groepen vanaf 8 personen
Gratis € 0
- 26 jaar, ICOM, BILL-app (European Youth Card), Museumpas, lerarenkaart
  • Deel dit programma
  • F
  • T
Z33 presents: CURE (the Work) by Sam Lewitt
Download hier je zaalfolder!
CURE (the Work)

Lees meer over Sam Lewitt
News feed
News feed

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Graag!

Choose your language

Feed

Nieuwsartikel
VRT NWS

Expo CURE (the work) in Z33: grond van Ford Genk verwerkt tot steen

Expo CURE (the work) in Z33: grond van Ford Genk verwerkt tot steen
Economische veranderingen kunnen bruusk en pijnlijk zijn. De sluiting van Ford Genk was zo een moeilijk moment in de Limburgse geschiedenis. Kunstenaar Sam Lewitt borduurt in de expo CURE (the work) verder op de geschiedenis van Ford in Genk. Hij gebruikt grond van de Fordterreinen om een nieuwe productielijn op te zetten. Voor de kunst deze keer, en voor stenen.

Mathijs Bijnens

Ford Genk. Twee woorden die heel wat herinneringen oproepen. Jarenlange noeste arbeid, maar ook een abrupt einde met duizenden arbeiders die op straat kwamen te staan. Wie nog zoekt naar sporen van de fabriek, is eraan voor de moeite. De fabriek werd vakkundig gesloopt en maakte plaats voor nieuwe industriële activiteit. Is alles weg? Niet voor Sam Lewitt. De Amerikaanse kunstenaar herwerkt de Fordgeschiedenis in zijn nieuwe expo CURE (the work).

Ford Genk-stenen
Met de expo CURE (the work) maakt hij van de zalen van Z33 een nieuwe productiehal. Deze keer worden er stenen gemaakt. En die stenen zijn bijzonder, want ze zijn gemaakt van grond van de terreinen van Ford Genk. De verschillende zalen worden ook van elkaar gescheiden door authentieke deuren en zeilen, gerecupereerd of gered van de sloop van de Fordfabriek.

De stenen zouden met eender welke grond gemaakt kunnen worden, maar hier, in Hasselt, koos Lewitt bewust voor grond van Ford Genk. De afbraak van de fabriek begon net op hetzelfde moment als de start van de nieuwbouw van kunsthuis Z33. Het mag duidelijk zijn: het werk van Sam Lewitt gaat over economische verandering en over de band tussen een plaats en de economische activiteiten die er zijn. In de huidige geglobaliseerde economie is die band erg fragiel. Iets wat ons in Limburg wel bekend in de oren klinkt, na de sluiting van de mijnen en Ford Genk.

Nieuwsartikel
TVL

Amerikaans kunstenaar linkt sloop Ford Genk aan uitbreiding Z33 Hasselt

In Z33 in Hasselt kan je vanaf zondag naar de expo Cure (The Work) van de Amerikaanse kunstenaar Sam Lewitt. De New Yorker linkt de sluiting en de sloop van Ford Genk aan de bouw van de nieuwe vleugel van Z33. Die processen verliepen gelijktijdig en inspireerden Lewitt tot de bouw van een productielijn van bouwstenen met elementen van de gesloopte Ford-site.

Nieuwsartikel
Het Belang Van Limburg

Onze beste uittips voor jong en oud: check de twee nieuwste expo’s in Z33

Nieuwsartikel
VRT NWS

Hedendaagse kunst en mode in Hasselt

Het MoMu in Antwerpen blijft nog gesloten tot 2021. Gelukkig is er ook in Hasselt een interessant modemuseum met een uitgebreide, eigen collectie. Tot 9 mei 2021 haalt het Modemuseum de meest bijzondere stukken boven voor de expo "Dress.code". Ontwerpen van Raf Simons, Yves Saint Laurent en vele anderen worden uit het depot gehaald. Kijken mag, passen helaas niet.

We blijven in Hasselt voor de twee nieuwe expo's in het hedendaagse kunstencentrum Z33. Zondag openen "Palms palms palms" en "Cure". Die laatste tentoonstelling toont werk van de Amerikaanse kunstenaar Sam Lewitt die aan de slag ging met restanten van de Fordfabriek in Genk. Prettig weekend!

Nieuwsartikel
Sabato

Van brunch tot boetieks: hier moet je heen in Hasselt

Na het vertrek van kunstenaar Koen Vanmechelen naar Genk lag de Hasseltse kunstscene even op apegapen, maar daar brengt het vernieuwde centrum voor actuele kunst, design en architectuur Z33 (Bonnefantenstraat 1) verandering in. Nu al wordt de pas nieuwe vleugel, een creatie van de Italiaanse architecte Francesca Torzo, het ‘bijzonderste tentoonstellingsgebouw van Vlaanderen’ genoemd. De hoge nissen en verstilde patio’s doen denken aan een kasba, het zachte kleurenpalet legt verbinding met het achterliggende begijnhof. Goed voor twee architectuurawards, en een geslaagde start voor de ambitieuze plannen van het centrum.

Op 4 oktober opent de nieuwe expo ‘Cure (the Work)’, die met originele onderdelen uit Ford Genk een staartje breit aan de traumatiserende sluiting van de fabriek. Gelijktijdig opent ook ‘Palms Palms Palms’, een overzichtstentoonstelling van het Londense kunstenaarsduo Revital Cohen & Tuur Van Balen.