Benjamin
Verdonck
Over

Benjamin Verdonck (1972) leeft en werkt in Antwerpen. Hij is theatermaker, beeldend kunstenaar en auteur, met een eigenzinnige praktijk zowel binnen als buiten het theater. Zijn voorstellingen, installaties, acties, tafeltonelen en vlugschriften delen eenzelfde ondertoon: hoe vormgeven aan het uitblijven van het publieke debat over de stilaan onafwendbare veranderingen in ons ecosysteem.

Verdoncks theaterwerk geeft vaak een hoofdrol aan ‘de dingen’ – objecten, vormen, vlakken, verzamelingen van ‘trouvailles’ – die hij voor zich laat spreken. In de publieke ruimte laat hij van zich horen met opmerkelijke interventies en installaties zoals Bara/ke (2000), Hirondelle / Dooi vogeltje / the Great swallow (een mansgroot zwaluwnest op 32m hoogte tegen een spiegelgebouw in Brussel 2004, Birmingham 2005 en Rotterdam 2008), Vogelenzangpark 17bis (Gent 2012), BOOT (een tien dagen durende voorstelling op een flatgebouw in het Poolse Szczecin, 2012). Tijdens KALENDER, 365 dagen actie in Antwerpen in 2009, maakt hij de publieke ruimte een jaar lang het centrum van zijn artistieke praktijk. KALENDER krijgt een autonome neerslag in de white cube van het museum (KALENDER/WIT) (2010) en in de zwarte doos van de theaterzaal (KALENDER/ZWART) (2010). In juni 2012 opent in Z33 in Hasselt de zomertentoonstelling Mind the system, find the gap waar kunstenaars op zoek gaan naar ‘gaten in het systeem’. Benjamin Verdonck stelt hiervoor in twee aanpalende kamertjes van het Hasseltse Begijnhof een nieuw geheel samen uit elementen van het eerder ontstane KALENDER/WIT. Kort daarop volgt een nieuwe actie in de openbare ruimte, BOOT, gebouwd op een flatgebouw in het Poolse Szczecin in juli 2012; het is een tien dagen durend project dat tegelijk installatie-in-wording en performance is. Ander beeldend werk is ondertussen te zien in o.a. WIELS, M HKA en S.M.A.K. Parallel is Verdoncks beeldend werk te vinden in galerijen als o.m. Annie Gentils Gallery, Croxhapox, LLS387, Tim Van Laere Gallery en Galerie Florent Tossin (DE).

Gepubliceerd op

02 juli 2021