Kris
Martin
Over

1972

Kris Martin wordt internationaal erkend voor een rigoureuze conceptuele praktijk waarin hij existentiële vragen met subtiliteit en humor benadert. De sculpturen, tekeningen, foto’s en installaties van Martin weerspiegelen zijn voortdurende bezorgdheid over menselijke existentie en haar tegenstrijdigheden. In zijn werk maakt Martin vaak gebruik van het readymade; door subtiele handelingen van verplaatsing en minimale interventie, hercontextualiseert hij vertrouwde objecten en geeft ze nieuwe betekenis.

De poëtische gebaren van Martin variëren van het grootschalige tot het intieme, waarbij hij iconen uit de geschiedenis, kunstgeschiedenis, religie en literatuur gebruikt om indringende meditaties te creëren over sterfelijkheid, geloof en de menselijke conditie. “For Whom”, 2012 is een grote bel geïnstalleerd in de Minneapolis Sculpture Garden die zijn naam ontleent aan het ontroerende vers van John Donne dat vraagt, “Voor wie luidt de klok” voordat het antwoordt: “Hij luidt voor u.” Oorspronkelijk gegoten voor een kleine kerk in Zuid-Duitsland, werd de bel achtergelaten om te worden gesloopt toen deze niet het juiste geluid produceerde. Martin heeft het object teruggeclaimd en de klepel verwijderd, waardoor effectief het doel ervan werd tenietgedaan. Nu is de bel geprogrammeerd om op het uur te zwaaien, waarbij het stille ritme volgens de kunstenaar een “leegte” creëert waar bezoekers hun eigen associaties van klokkengebeier kunnen brengen, van een oproep tot aanbidding tot het markeren van het tijdstip van de dag.

Om “The Idiot”, 2005 te creëren, schreef Martin de 1.494 pagina’s van de gelijknamige roman van Dostojevski met zijn eigen naam in plaats van die van de protagonist; in een ander werk schreef hij de novelle “De gedaanteverwisseling” van Franz Kafka op één vel papier, waarbij hij de tekst volledig uitwiste. In deze werken, zoals in alle gebieden van Martin’s radicaal diverse praktijk, onderzoekt de kunstenaar universele thema’s van waarde, tijd, volharding en zinloosheid met een kritisch oog en scherp gevoel voor humor.

Kris Martin, geboren in 1972, woont en werkt in Mullem, België. Martin is het onderwerp geweest van solotentoonstellingen in internationale musea, waaronder S.M.A.K., Gent; Kunstmuseum Bonn, Duitsland; Aargauer Kunsthaus, Aarau, Zwitserland; Kestnergesellschaft Hannover, Duitsland; Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf, Duitsland; Kunsthistorisches Museum, Wenen, Oostenrijk; Lehmbruck Museum, Duisburg, Duitsland; Wattis Institute for Contemporary Arts, San Francisco, Californië; Aspen Art Museum, Aspen, Colorado; Museum Dhondt-Daenens, Deurle, België; en MoMA P.S.1, New York, onder anderen. Zijn werk is te zien geweest in talrijke groepstentoonstellingen, waaronder Museum Morsbroich, Leverkusen, Duitsland; het Louvre, Parijs, Frankrijk; Tate Modern, Londen, Verenigd Koninkrijk; Centre Pompidou, Parijs, Frankrijk; 4e Berlin Biennale, Berlijn, Duitsland; The Warehouse, Dallas, Texas; Museum Folkwang, Essen, Duitsland; Zabludowicz Collection, Londen, Verenigd Koninkrijk; KW Institute for Contemporary Art, Berlijn, Duitsland; en The Jewish Museum, New York. Zijn werk is opgenomen in prominente openbare en particuliere collecties zoals de Burger Collection, Hong Kong; The David Roberts Art Foundation, Londen, Verenigd Koninkrijk; Fürstenberg Zeitgenössisch, Donaueschingen, Duitsland; K21, Düsseldorf, Duitsland; Museum of Contemporary Art Chicago, Chicago, Illinois; Olbricht Collection, Berlijn, Duitsland; Sammlung Boros, Berlijn en Sammlung Philara, Düsseldorf, Duitsland; Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.), Gent, België; Walker Art Center, Minneapolis, Minnesota; The Warehouse, Dallas, Texas; en Zabludowicz Collection, Londen, Verenigd Koninkrijk.

Kris Martin wordt vertegenwoordigd door Sean Kelly New York en KÖNIG GALERIE (Berlijn/Londen/Tokio).

Gepubliceerd op

12 maart 2024