Nr. 18 Place@Space – (re)shaping everyday life

In ‘Place@Space – (re)shaping everyday life‘ onderzoekt Z33 de onderlinge relatie tussen de mens en haar ruimtelijke omgeving, technologie en kunst. Mensen ‘customiseren’, personaliseren en herorganiseren dagelijks ruimtes op een creatieve manier tot eigen, bevattelijke plaatsen. Ze maken eigen blogs, richten hun woonkamers in en wandelen een eigen parcours door de stad.

Nieuwe technologieën maken onze omgeving meer divers, omvangrijker en complexer. In onze globale samenleving overschrijden we bijvoorbeeld gemakkelijker grenzen en zijn we zelfs in staat ‘virtueel’ op meerdere plaatsen tegelijkertijd aanwezig te zijn. Genetwerkte en digitale omgevingen treden in wisselwerking met de fysieke, mentale, sociale, culturele en historische ruimtes. Deze meerlagige, caleidoscopische ofwel hybride ruimtes brengen een veelheid van nieuwe indrukken met zich mee. Technologie wordt bovendien meer ‘ubiquitous’, wat wil zeggen dat technologie overal is en verdwijnt in de dingen die ons omringen. Technologische netwerken zijn met andere woorden minder zichtbaar aanwezig in onze omgeving.

In ‘Place@Space – (re)shaping everyday’ life maken kunstenaars, wetenschappers, architecten, ingenieurs en designers de impact van die nieuwe technologieën zichtbaar en tonen ze hoe we ze kunnen hanteren om onze ruimte opnieuw tot een eigen plaats te maken.

‘Place@Space – (re)shaping everyday’ life toont installaties van Paul Casaer (B), GRRRR (Ingo Giezendanner) (CH), Ryoji Ikeda (J), Irational.org (UK), Limiteazero (I), Alice Miceli (BR), Haruki Nishijima (J), Egle Rakauskaite (LT), Reconfigurable House Team (HU), Traces of Autism (NL), Arturas Valiauga (LT), Peter Westenberg (B), Jeremy Wood (UK) (meer info over de kunstenaars hier).
De scenografie van de tentoonstelling werd ontworpen door architect Christian Kieckens.

Z33 nodigt de bezoeker uit de ruimtelijke impact van technologieën te ervaren en te beïnvloeden. De werken van de kunstenaars bevinden zich op vier met elkaar overlappende spanningsvelden:
ZICHTBAAR-ONZICHTBAAR
Het fenomeen van de ‘ubiquitous computing’ heeft te maken met feit dat technologie steeds meer ‘naadloos’ in onze omgeving verwerkt wordt. In veel gevallen weten we niet meer waar die technologie verscholen zit en evenmin hoe we ze zelf kunnen manipuleren. Onze lucht hangt vol met (vervuilende) stralingen. Kunstenaars kunnen op interessante manieren, via maps, visualisaties of foto’s, deze onzichtbare netwerken zichtbaar maken.

LOKAAL-GLOBAAL
Media brengen de ‘globale wereld’ een stuk dichterbij. De strategieën van kunstenaars om de rijkdom van verschillen in de globale samenleving zichtbaar te maken, zijn in die zin zeer waardevol. Via hun handelingen in de ruimte kunnen ze ons bovendien aantonen dat er nog mogelijkheden zijn om onze plaats te kunnen veroveren in een wereld waar we niet altijd even veel vat op lijken te hebben.

NARRATIEF-CREATIEF
Immersieve omgevingen, interactieve verhaalvertellingen of kaarten vertellen ons een verhaal van onze plaats in de ruimte. Vaak gebruiken kunstenaars in hun werken low-tech technologieën als reactie tegen de verheerlijking van de intelligentie van technologieën. De ‘werking’ van deze werken is geregeld transparanter of je kan er zelf gemakkelijk mee aan de slag. Ze brengen de mogelijkheid om zelf je ruimte vorm te geven binnen handbereik en stimuleren zo een ‘Do-It-Yourself’ (DIY) cultuur.

PRIVAAT-PUBLIEK
Technologie stelt ons dus in staat om voortdurend in verbinding te staan met plaatsen op afstand. Dat biedt ons een enorme vrijheid. De keerzijde is dat diezelfde technologie toelaat ons meer te controleren. Kunstenaars trachten de voor ons niet altijd zichtbare controlerende netwerken, zoals databases, RFID (radiofrequency identification) of surveillancecamera’s onder de aandacht te brengen. Zo kunnen we hier bewuster mee omspringen en misschien zelfs af en toe de verbinding verbreken.

Beeldengalerij6 afbeeldingen