Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers intersecting in the grey zone.
Z33 nodigt vanaf 2010 jaarlijks in de “Invited by” reeks een jonge curator uit om een tentoonstelling te maken. De eerste “Invited by” wordt gemaakt door bolwerK dat zichzelf omschrijft als een niet-exclusieve, tijdelijke constellatie die projecten initieert, medieert en faciliteert waarin vragen centraal staan. De tentoonstelling is dus niet het resultaat van één curator die het verhaal schrijft, maar van een netwerk van mensen die samen een tentoonstelling (ver)vormen.
“Nepotists, opportunists, friends, freaks and strangers intersecting in the grey zone is een project waarin rol -bepalingen, -vervagingen, -verschuivingen binnen en buiten de kunst kruisen. De mise-en-scène in Z33 wordt een mise-en-action waarin de kunstenaar, de bezoeker of het publiek op haar/zijn aanwezigheid, eigen verantwoordelijkheid en potentiële handelen in relatie tot zichzelf en anderen wordt aangesproken. De onbepaalde zone breekt in vorm en structuur buiten het kader van de klassieke presentatieplekken. Zo wordt de witte of zwarte box, grijs of gekleurd, en altijd veranderlijk.” — bolwerK
Grijze zone
In de kunstwereld wordt er over een galerijruimte vaak gesproken als een ‘white cube’, een lege witte doos waarbinnen de kunst ongestoord kunst kan zijn. In het theater wordt gesproken over de ‘black box’, het podium waarop acteurs een imaginaire wereld creëren. Met het project ‘Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers instersecting in the grey zone’ zoekt bolwerK de tussenruimte op, een ongedefinieerde, interpretatieve ruimte tussen de plooien van de geijkte systemen. De grijze zone is een interpreteerbare ruimte.
Het is een zone vol potentialiteit, waarin de nadruk ligt op dynamiek en actie. De grijze zone nodigt dan ook de kunstenaars, de toeschouwers, de tentoonstellingsbezoeker en de toevallige passant uit tot vrije bijdrage. De tentoonstelling valt het best te vergelijken met een doorlopende performance waarin de bezoeker zelf een rol speelt. Programma Het tentoonstellingsproject is opgebouwd uit drie verschillende acts. Het project gaat van start op 6 februari met ‘ruimte, ontplaatst’, een performatieve vernissage: vertrekpunt een bustocht uit Brussel.
Tussen 7 februari en 31 maart loopt de tweede act ‘naar een bron/netwerk’ en in de periode tussen 1 april en 2 mei loopt de laatste act met een open einde: ‘een strategie om onze rol te verluchten’ anaf 7 februari zullen verschillende activiteiten van performances, installaties, interventies tot onderzoeken, radioshows, films en workshops elkaar opvolgen. Ook zullen er een aantal oproepen gelanceerd worden. Tijdens het krokusverlof zijn er dan weer speciale activiteiten voor de kleinste bezoekers en hun familie.
‘RUIMTE, ONTPLAATST’
6 februari
Het onderscheppen van de fysieke en mentale grenzen van de witte doos
‘NAAR EEN BRON/NETWERK’
7 februari – 30 maart
Het kader als middel om toe te eigenen en te ruilen
‘EEN STRATEGIE OM ONZE ROL TE VERLUCHTEN’
1 april – 2 mei
Het samenbrengen van potentiële relaties in kritische acties met goede bedoelingen
curator: bolwerK
8Septante
, Helga Baert,
Krt Cornelis,
Aurey Cottin,
Delhine Deguislage,
LiseDuclaux
, Vincent Dunoyer
, Factory of Found Clothes,
FLACC
Frans asereel Centrum,
Dora Gacía
, Wannes Goetschalckx
, Katja Gretzinger
, Gynaika,
Koen Hagdoorns,
Paul Hendikse
, Hacker Space Brussels
, David Helbich,
Saskia Holkvist
, Annette Hollywood,
Pepa Ivanov & Maria Lukova
, Kris Kimpe,
Johanna Kirsh,
Koninklijke HCK
, The League of Noble Peers,
Rebecca Lenaers,
Sara Manente ≈ Ondine Cloez, & Michiel Reynaert
, Martaque
Mobile Institute
, The New Imagi, Natives
nadine,
Oostenrijks Culturforum
, Karl Philips
radio arthur
(Franziska Glozer, Lucie Kolb, Valentina Stieger, Anna Frei)
, Katrien Oosterlinck en Jordi Ferreiro
radical_hope
, Laia Sadurní
, Tuning People,
Marthe Van Dessel, Benjamin Vandewalle & Erki De Vries
, Kaat Van Looken
, Anke Vanquathoven
Iuliana Varodi
, Karen Verschooren,
Catherine Vertige amp; Kosten Koper,
Caroline Vincart
Stdswandelgids,
Christine Woditschka
Zaal België,
Zorka Wllny
, ZweedseAmbassade
RUIMTE ONTPLAATST
6 februari
“cross the land – a procession by bus” – David Helbich
interventie
Met een bustoer van David Helbich van Brussel naar Hasselt, gaat “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone” al van start nog voor het officieel geopend wordt. Onderweg wordt er op verschillende plaatsen gestopt voor een korte wandeling. De bus brengt je gratis van Brussel naar Hasselt en terug.
6 februari 2010, 16u15 Stalingradlaan 26, 1000 Brussel, Brussel à Z33 à Brussel
Inschrijven kan via dhelbich@gmx.de. De plaatsen zijn beperkt!
De bus rijdt terug naarBrussel om middernacht.
“Inauguratie” – Saskia Holmkvist performance Op de vernissage verwachten we ook een performance van Saskia Holmkvist. De Zweedse kunstenares Saskia Holmkvist staat bekend om haar poignante live en video performances, waarin ze continu op zoek gaat naar wat authenticiteit en geloofwaardigheid betekent in verschillende communicatievormen. 6 februari 2010, 19u30,hoge ruimtes Z33
Cross meeting “now and me” – Pepa Ivanova performance en installatie Pepa Ivanova en Maria Lukova nemen in “now and me” de bezoeker mee op een 5 a 10 minuten durende performance waarin het duo op muzikaal narratieve wijze de interactieve lichtinstallatie “Sudden light boxes” koppelen aan het tentoonstellingsproject “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone.” De voertaal is Bulgaars. 6 februari 2010, 20u, tun Z33
“SORRY CURATOR” – Annette Hollywood video, 4min., kleur, geluid, 2008 Het 4 min. durende videowerk “SORRY CURATOR” is een hiphop battle tussen een kunstenaar en een curator, beide vertolkt door Annette Hollywood. Het bekende refrein werd aangepast: “Sorry curator, I never meant to hurt you, I never meant to make you cry, but tonight I’m cleaning out my concept.” 6 februari 2010, 20u – 22u script, camera, montage, spel: Annette Hollywood
“Birdwatching Unfolded 2” – Benjamin Vandewalle & Erki De Vries performance installatie Beeldend kunstenaar Erki De Vries en choreograaf Benjamin Vandewalle delen een fascinatie voor alles wat met waarnemen te maken heeft. De vraag hoe we de ruimte rondom ons en rondom ons lichaam waarnemen, werd het uitgangspunt van hun installatievoorstelling Birdwatching die 23 Oktober 2009 tijdens Amperdans in première ging. Met de series Birdwatching Unfolded proberen ze de principes van het onderzoek uit hun voorstelling verder te ontwikkelen en te ontplooien. Iedere keer worden bepaalde elementen geïsoleerd en in een totaal nieuwe situatie en context geplaatst. In Birdwatching Unfolded nr. 2 mag de bezoeker zich verwachten aan een performance die door beweging van grote volumes een galerijruimte en het ruimtelijk gevoel dat gecreëerd wordt in Z33, verkennen. 6 februari 2010, 20u – 22, galerijruimte
“if you cross the line (R+V=J)” – Delphine Deguislage spots, filters en tape, variabele afmetingen, 2010 In deze installatie wordt de bezoeker geconfronteerd met een grens die schijnbaar niet mag overgestoken worden. Wil men echter het tentoonstellingsbezoek voortzetten dan zit er niets anders op de grens te overschrijden. De keuze om in het licht te gaan staan, plaatst de bezoeker in het midden van een constellatie die zijn/haar begrip en ervaring van kleur vermenging zal verbazen. 6 februari 2010 – 2 mei 2010, galerijruimte Z33
“don’t / BE HUMAN. A Recounting Exhibition” – radical_hope
5 labels, 1 telefoon, sociale actie, 2010
In Recounting Exhibitions is de bezoeker even belangrijk als de kunstenaar en de performer: enkel door interactie zal het beeld meer worden dan wat je ziet in de galerijruimte. Concreet wordt de bezoeker uitgenodigd om telefonisch contact op te nemen met radical_hope om op die manier het verhaal te horen over de werken die enkel via hun labels aanwezig zijn in de galerijruimte.
De eerste set-up van Recouning Exhibitions gaat in première in Z33 tijdens de opening van “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone.” en blijft staan tot 2 mei 2010.
www.open-frames.net/project/don_t___BE_HUMAN
Met o.a. Heike Langsdorf, Gino Vandenborre, en Florent Delval
6 februari 2010 – 2 mei 2010, galerijruimte Z33
“I WAS HERE”- Wannes Goetschalckx
performance installatie
Wannes Goetschalckx creëerde voor “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone” een nieuw werk “I WAS HERE”. Een dubbelzinnige boodschap, want enerzijds blijft de schrijver anoniem, terwijl hij anderzijds toch zijn tijdelijke aanwezigheid vastlegt.
De titel van het werk vormt et uitgangspunt, zowel inhoudelijk als vormelijk. Het bekende zinnetje kom je wereldwijd tegen en kan beschouwd worden als één van de meest oorspronkelijke vormen van graffiti. Wat het nog steeds gemeen heeft met de hedendaagse vorm hiervan, is dat het enige identificeerbare aan de nagelaten sporen, het handschrift is. De woorden / tekens op zich komen op de tweede plaats. Dat is eveneens waar de link kan liggen met de hedendaagse kunst. De vraag is niet ‘wat’, maar eerder ‘hoe’ en waarom’. Ondanks dat de boodschap begint met ‘Ik’, blijft de schrijver verder anoniem. Het geeft de lezer een dubbel gevoel. Enerzijds is de informatie irrelevant, terwijl het anderzijds de context in een nieuw perspectief zet. Deze veranderlijke perspectieven en de ambiguïteit van het (niet) gezien (willen) worden, vormen het onderzoeksterrein van Wannes Goetschalckx.
6 februari 2010, 21u30, Z33, galerijruimte
WORM – Tuning People Experimenteel muziek performance TUNING PEOPLE is een collectief dat zich vanuit verschillende disciplines toelegt op geluidstheater. Worm is een elektronisch concert, een bewegend instrument, een doelloos transportmiddel voor klank en bricolage, een geluidsfabriek, een lawaaierige microkosmos, een poème electronique, een stille tunnel, een uit de hand gelopen hobbyschuurtje, een muzikale associatiestorm. concept: Wannes Deneer / uitvering: Wannes Deneer, Jochem Baelus / coaching en regie: Jef Van gestl / Coaching: Peter Vandemeulebroecke / Decoruitvoering: Kristof Morel En project van 2fabrieken ism Villanella en kc nOna. Een preview van Worm kan je bekijken op www.tuningpeople.be/projecten/worm Tuning People brengen hun performance Worm in het kader van “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone.” op 6 februari 2010, om 22u30 in Zaal België. Die avond kan je in Zaal België trouwens ook nog terecht voor de vernissage van de tentoonstelling MARKED 9/4 met werk van Bart Gijbels, Juan Ardu, Erick Chiafele en David Baeyens. 6 februari 2010, 22u30, Zaal België
NAAR EEN BRON/NETWERK
7 februari – 31 maart
“Ruimte te gebruiken” 2010
oproep
In herinnering van Ruimtete Gebruiken in 2007, gaat Z33 in samenwerking met bolwerK dit jaar binnen het kader van “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone.” voor een volgende editie.
Na het openbreken van de witte dos in ACT 1, maken we de ruimte open voor wie ze wil gebruiken. Deze keer gaan we nog een stap verder. Terwijl in 2007, Z33 organisatorisch de touwtjes sterk in handen hield, is het nu aan de deelnemers zelf om zich te organiseren.
Concreet worden de Hoge Ruimtes ter beschikking gesteld op vrijdag 12, zaterdag 13 en zondag 14 februari, telkens van 11u-18u.
Al wie wil, mag tussen die periode zijn ding komen doen. De Hoge Ruimtes wordt even van iedereen en niemand tegelijk. Z33 komt organisatorisch niet tussen beiden; deelnemers moeten onderling afspraken maken over de te verdelen ruimte en timing. Of niet. We geven alvast enkele open source web tools mee die handig kunnen zijn. Verder wordt ook geen logistieke of curatoriele steun voorzien; de hele boel is in handen van zij die willen. De enige interventie die Z33 zich voorhoudt, is het opstellen van een huishoudelijk reglement, waarin de basisregels worden uiteengezet.
Een gemeenschappelijke WIKI webpagina
Een gemeenschappelijke to do list – Sproutliner
Een gemeenschappelijke agenda – Doodle
Een realtime gemeenschappelijke tekstverwerker – EtherPad
12,13 en 14 februari, 11u-18u, Hoge Ruimtes, Z33
“Mooi niet. Anders kijken naar kunst, anders doen met kunst” – Krokuskriebels Expo – Voor kinderen vanaf 4 jaar en hun (groot)ouders Tijdens de krokusvakantie doet Z33 mee aan Krokuskriebels, een tweejaarlijks initiatief van de Gezinsbond met als doel kinderen van 3 tot 12 jaar en hun (groot)ouders tijdens de krokusvakantie een waaier van mogelijkheden aan te bieden in verschillende musea in Vlaanderen. Onder de titel “Mooi niet. Anders kjken naar kunst, anders doen met kunst” gaan (groot)ouders en kinderen in Z33 op ontdekking naar de rijke ervaringen die (hedendaagse) kunst te bieden heeft. Ze maken hiervoor gebruik van het Mooi niet- aanbod van Z33 dat specifiek voor hen wordt aangepast; kleine objecten geven aanleiding tot kijk- en doe-opdrachten die de kinderen samen met hun (groot)ouders kunnen uitvoeren. Als afsluiter krijgen ze nog een leuk meenemertje! Binnen het Grey Zone project wordt met “Mooi niet. Anders kijken naar kunst, anders doen met kunst” aandacht besteed aan wat traditioneel als de minder evidente doelgroepen worden beschouwd. 13-21 februari, di-za: 11u-18u, zo:14u-17u, maandag gesloten, galerijruimte Z33
“Social Sculptures” – Katrien Oosterlinck en Jordi Ferreiro workshop – Voor kinderen vanaf 4 jaar en hun (groot)ouders Naast “Mooi niet. Anders kijken naar kunst, anders doen met kunst”, is een tweede interventie binnen het project “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone.” gericht op de jonge kunstliefhebbertjes die tijdens de krokusvakantie naar Z33 komen. “Social sculptures” inviteert familis in een open workshop rond de positie van lichamen t.o.v. elkaar. We bewegen in, tussen, onder, buiten en rond kaders en maken spelgewijs een nieuw soort samengesteld familieportret. Bouw een toren met je familie, schuil in de kast met je vriend, plaats je papa ondersteboven en je oma op haar rug. Wat als de grond een zee wordt, je samen een giraf of een oneindige trap wordt,… Door fysieke composities, bouwwerken van lichamen en spelmatige bewegingsoefeningen worden we sociale sculpturen. Zo wordt de beeldende kunst beweeglijk, het beeld een moment van performatieve actie. 13 tem 19 februari, di-za: 11u-18u, zo: 14u-17u, maandag gesloten, galerijruimte Z33
“Nomadic Video Library” – 68Septante and La Crise de Lard – Jérôme Giller
Video-lounge
68Septante staat voor een eclectische filmcatalogus, een alternatieve vertoningswijze en een rondreizend project. In de week van 22 februari presenteren ze in de galerijruimte van Z33 La Crisde de Lard.
LA CRISE DE LARD is een videoreeks, in de vorm van een klein satirisch pamfletair stuk waarin Jérôme Giller een absurde en opzettelijk polemische toon opzet en zo commentaar geeft op historische kunstwerken, de kunstwereld en haar gangetje.
Het gepraat en de media events rond kunstwerken leiden ertoe dat het werk verdwijnt achter de commentaren, of die nu geschikt zijn of niet. Het is alsof het bekijken en beoordelen van kunst vandaag zelf kunst is geworden. Kunst is een culturele industrie geworden en Duchamp’s ‘kijker’ is nu enkel nog een toeschouwer geworden die, kost wat kost, moet overtuigd worden van de relevantie en kwaliteit van wat hij ziet. De kijker wordt ontdaan van elke kritische blik, bij het handje genomen in het hyperconusmeren van hedendaagse kunst. Door de rol aan te nemen van een polemische toeschouwer, doet de kunstenaar een poging om onze perceptie en kritische blik te bevrijden.
Op zondag 28 februari, kan je “à la carte” kiezen uit de cataloog van 68Septante en je keuze ter plaatse bekijken.
Meer info: www.6870.be
23 tot 28 febuari 2010, galerijruimte, Z33
28 februari 2010, 14u – 17u: à la carte, galerijruimte, Z33
“Steal this book” – Dora García Boek, 136 pagina’s, 11 * 18 cm, 2009 In de week van 22 februari vervoegt het werk ‘Steal this book’ van Dora García het project Grey Zone. In ‘Steal this book’ vind je documentate terug over 11 performances van de Spaanse kunstenares Dora García. Eerder dan een overzicht of een officiële versie weer te geven, maakt het boek gebruik van de correspondentie tussen de kunstenares en de verschillende critici van de performances. Vragen, misverstanden, argumenten worden weergegeven zonder dat het verhaal een kant kiest. Het boek wordt op die manier deels een suspense story, deels een handleiding, deels een script voor een stand-up komedie. ‘Steal this book’ is een tribuut aan het gelijknamig pamflet van Abbie Hoffmann. De redactie is van François Piron. Vanaf 23 februari 2010, galerijruimte, Z33
“Steal this film I (2006) en Steal this film II (2007)” – The League of Noble Peers Doc’Z in het kader van “Nepotists, opporunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone” Steal this Film I en II gaat over de grijze zones in mediadistributienetwerken vandaag. In deze documentaires wordt onderzocht of het bestaande copyrightbestel, dat ontwikkeld werd voor de drukpers, nog toepasbaar is op het internet. In deel 1 doen verschillende belangrijke spelers uit de Zweedse peer-to-peer groepen hun verhaal; van de raid op ‘The Pirate Bay’ tot hun visie op de ‘culture of piracy’ en filesharing. Deel 2 neemt een stapje terug en buigt zich over de idee en de geschiedenis van ‘copyrights’. The League of Noble Peers, de auteurs van de documentaires, verdedigen duidelijk het standpunt van ‘filesharing’. De weerstand van de filmindustrie tegenover de P2P technologie wordt afgedaan als zelfbescherming, hebzucht en/of irrationele angst. De documentaires konden rekenen op heftige reacties van voor- en tegenstanders en op dragen op die manier bij tot het debat rond auteursrecht in het digitale tijdperk. Gegeven de inhoud hoeft het niet te verbzen dat Steal this Film I en II vrij downloadbaar zijn via het internet. Wie ze echter op groot scherm wil zien komt beter naar Z33. 25 februari 2010, 20u15, Z33 Zebrazaal
Arthur #22 – radio arthur live online radio programma In “arthur#22” gebruikt radio arthur strategieën parallel aan deze die ontwikkeld werden door de Franse filosoof en curator Jean-François Lyotard in 1984 voor zijn tentoonstelling “Les immatériaux”. Hij paste het Franse post-structuralistische denken toe op de tentoonstellingsruimte door het linken van theoretische teksten en geluidsopnames, revolutionaire uitvindingen, literatuur, etnologische bevindingen en kunstwerken in een netwerkstructuur. Radio arthur creeërt voor “Nepotists, opprtunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone” een 90 minuten durend programma dat live kan beluisterd worden op 27 februari 2010, 11u30 – 13u op http://www.lora.ch/ en als audioguide in de galerijruimte vanaf 27 februari 2010. Na 27 februari is het programma ook downloadbaar via www.radioarthur.ch 27 februari 2010, 11u30-13u live uitzending via internet www.lora.ch
“Wireless Battle Mesh v.27182” – HackerSpace Brussels driedaagse HackerSpace Brussels organiseert op 26-27 en 28 februari, 2010 een voorbereidende vergadering voor de derde editie van ‘battle of the mesh’ in Rome (begin juni 2010). In zo’n ‘Battle of the mesh’ worden routing protocol implementaties voor mesh netwerken getest door een leger aan hackers. Wie warm wordt van linux en openWRT of wie het wil leren kennen, is zeker welkom. Meer info : HackerSpace Brussels 26-27-28februari 2010, caravans, Z33
“Getting Lost Together – Friendship and Work” – Christine Woditschka diner Christine Woditschka organiseert in het kader van “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone” een diner, gekoppeld aan een performance en debat. Tijdens Getting Lost Together – Friendship and Work komen vragen rond ‘precarization’ aan bod. Specifiek wordt er aandacht besteed aan de verankering en paradoxale economische waardering van concepten als participatie en eigen initiatief. Of eenvoudigweg: A Passion to Perform (Deutsche Bank). C: do I confirm precarity? Is there autonomy? Do I have a choice? How do we spend our time together? M: “Brilliance, independence, is there any kind of freedom beyond that? Freedom is having made it to the top. Freedom is being the one who makes the rules. Love is work, too.” Getting Lost Together begon als een samenwerking tussen Tere Recarens, Halina Kliem en Christine Woditschka met een vlucht in een luchtballon, een boek release en een installatie in Gallery Visite ma Tente in Berlijn in 2008. Het project werd ondersteund door het Berlijnse Department voor Culturele Zaken. 6 maart 2010, 17u, galerijruimte, Z33
n“titles in progress“ – Vincent Dunoyer Onderzoek Wat doet een danser/ choreograaf wanneer hij niet danst/choreografeert? Hij vindt titels uit voor het werk dat hij graag wil dansen/choreograferen. Bijvoorbeeld: The in-between projects project, Found in translation, Cheap Imitation (al besef ik dat dit niet mogelijk is). In 2009 start choreograaf Vincent Dunoyer een onderzoeksproject waarin hij “choreografische objecten” wil creëren. Hij wil een hybride vorm onderzoeken – tussen dans, theater en object – een dans gepresenteerd als en collectie van a priori niet theatrale “objecten”. Vincent Dunoyer zal een week werken in de galerijruimte van Z33, een toonmoment volgt dan op 13 maart. Werkperiode 9 tot en met 13 maart 2010 Toonmoment op 13 maart 2010 tussen 20.00u. en22.00u, Z33 – galerijruimte
‘Grand Tourists’ – Sara Manente Performance Toeristen, jagers, landschapsontwerpers, wilden, schilders, tuiniers, modellen, portretten, wandelaars, voorbijgangers en connaisseurs. Verschillende manieren om naar kunst te kijken en als kunst bekeken te worden. De voornaamste waarde van de Grand Tour – zo werd geloofd – lag in het ervaren van zowel de culturele erfenis van de klassieke oudheid en de Renaissance, als in de kennismaking met de aristocratische en modebewuste maatschappij van het Europese continent. Daarbovenop, was het de enige gelegenheid om bepaalde kunstwerken te zien en mogelijks de enige kans om bepaalde muziek te beluisteren. De Grand Tour kon verschillende maanden tot jaren duren. Ze werd meestal ondernomen in het gezelschap van een gids of mentor. Met : Ondine Cloez, Michiel Reynaert, Sara Manente 13 maart 2010, 20u-22u, omgeving Z33
‘The New ImagiNatives’ – radical_hope
13 maart 2010, 20u-22u
“Announcement of a secret ritual” – Johanna Kirsch Werkverblijf en performance Oostenrijks kunstenares Johanna Kirsch zal tijdens een twee weken durend verblijf een performance getiteld “Announcement of a secret ritual” voorbereiden. Kirsch zal een ritueel ontwikkelen voor een plaats die volgens haar mogelijkheden tot communicatie, uitwisseling, ontstaansgebeuren, chaos, naïviteit, interpretatie, projecties, illusies en desillusies, polemiek, vriendschap en gemeenschap biedt. Maybe it will be about the chance to restructre things. Maybe it will be invisible. Maybe it will be visible. Maybe it will be very strong. Maybe it will not have any effect at all. 5-17 maart 2010, werkverblijf, Z33 13 maart 2010, uur nog te bepalen, performance, omgeving Z33
“living with knots” – Laia Sadurní Workshop Kunnen we een knoop begrijpen als een verbindingspunt, een ontmoeting of een gemeenschappelijk akkoord? Kunnen we ze ook ervaren als een ‘attachement’ m relaties, en soms zelfs identificaties en afhankelijkheden te versterken en bevestigen? Wat gebeurd er als we ze beschouwen als een beperking, een obstakel dat doorvloeiing en circulatie beperkt en stagnatie creëert? In een workshop die Laia Sadurní en RotoR organiseren proberen we de complexiteit van knopen te begrijpen; o.a. door collectieve diagrammen, discussies en ons eigen lichaam. Meer info: rotorrr.org/la/workshops/knots 21 maart 2010, uur nog te bepalen, Z33
“Sad In Country (Deel 1: 52’00”, België, 2007 – Deel 2: 52’00”, België, 2008)” – Catherine Vertige & Kosten Koper
Doc’Z in het kader van “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone”
Een tweede Doc’Z film die in het kader van het Grey Zone project wordt vertoond in de Zebrazaal van Z33 is Sad in Country. De film duikt in de wereld van de collectieven; ze verkent de collectieve kunst acties in België en de manieren waarop ze de dominante en vaak tegenstrijdige subculturele politieke en culturele ideologieën kruisen. De film toont een reeks ontmoetingen die vragen oproepen over de collectieve archetypes die voorkwamen tijdens het onderzoek en de draaiperiode; van micro-institutie, familie, onderneming, politieke partij tot de orgie.
In deel 1 komen zes Belgische collectieven aan et woord: Agency (Brussel, 1992 – ), Building Underwood (Brussel / Caudies, 1999-2001), VAGA, A379089 (Antwerpen, 1968-1969), Rona Family (Brussels), Club Moral (Antwerpen, 1981-2005) en bevat interviews met o.a. Kobe Matthys (kunstenaar, Agency), Kasper Koenig (Director of Ludwig Museum, Koln, A37908), Anny De Decker & Bernd Lohaus (Wide White Space Gallery, Antwerp), Isi Fiszman (collector, VAGA, A379089), Anne-Mie Van Kerckhoven (kunstenaar, Club Moral), Simona Denicolai en Ivo Provoost (kunstenaars, Building Underwood). Sad in Country deel 1 werd geproduceerd door More Talent Than Space (MTTS) en Komplot, en ondersteund door het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF)
In Sad In Country deel 2 komt Ruptz, Soldes Fins de Séries en het collectieve werk van Jacques Charlier (Total’s/STP/Reportage/Terril) aan bod, en vinden we interviews terug met o.a. André Stas, Charles Vande Velde, Jean-Pierre Colignon, Jean Louis Sbille, Marc Borgers, Michel Renard, Jacques Charlier en kunsthistorici Claude Lorent, Pierre Sterckx, & Pierre-Oliver Rollin. Sad in Country deel 2 werd geproduceerd door Komplot en ondersteund door Centre de l’Audiovisuel à Bruxelles (CBA) & CGRI.
25 maart 2010, 20u15, Zebrazaal Z33 – Introductie (onder voorbehoud)
EEN STRATEGIE OM ONZE ROL TE VERLUCHTEN
1 april – 2 mei
Iuliana Varodi
Residentie
Lee haar verhaal over de artist in residence op d blog van Iuliana Varodi.
2-7 april 2010, Z33
“2 ou 3 choses about the inhabitants of the grey zone (2 of 3 dingen over de inwoners van de grijze zone)” – Lise Duclaux Inventarisatie In het kader van “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone” zal Lise Duclaux een poging doen om de gewone1 en buitengewone2 bewoners van de grijze zone te inventariseren, en dit in samenwerking met bezoekers3, personeel, tuiniers, nepotisten, opportunisten, freaks, vrienden, en vreemden. 1-gewone bewoner: alle levende wezens die hun plaas innemen binnen de grijze zone 2- buitengewone bewoner: elke gewone bewoner die buitengewoon wordt omdat de ruimte proper gehouden wordt 3-bezetter: klein of groot menselijk wezen – een bezoeker, werknemer, tuinier, nepotist, opportunist, vriend, freak, of vreemde – die regelmatig of occasioneel aanwezig zijn in de grijze zone 4-grey zonian: aanwezige in de grijze zone. Concree zal Duclaux via postercommunicatie proberen om informatie (naam, tekst, beschrijving) en/of tekeningen van bezoekers, personeel en de tuiniers van de Z33 tuintjes te verzamelen. Deze worden bijgehouden in een map en op haar blog liseduclaux.be/greyzone gepost. 7 februari – 2 mei 2010, omgeving Z33 4 – 10 april 2010 is Duclaux aanwezig op de Z33 site om ter plekke dingen te verzamelen
“Manual” – Paul Hendrikse Installatie Als bijdrage voor de tentoonstelling bij Z33 produceerde Paul Hendrikse “Manual”, een adaptatie van een werk uit 2009. het werk bestaat uit een stapel van 250 op de grond liggende posters, die de bezoeker mee mag nemen. Vanaf 16 april 2010, galerijruimte, Z33
“Strnge Stories” – Zorka Wollny Oproep / performance Zorka Wollny nodigt een groep mensen uit om in het kaer van “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone” deel te nemen aan een workshop en performance. Wie een goed gevoel voor ritme heeft, en graag meewerkt aan een performance waarbij gebruik gemaakt wordt van eenvoudige bewegingen uit het alledaagse leven is welkom. Inschrijven kan via zorkaw@o2.pl met vermelding: partiipation Strange Stories. De performance zal doorgaan op 17 april in Z33 De repetities zullen plaatsvinden op de weekavonden voordien.
“Unemployment Utopian Union” – Factory of Found Clothes Oproep / performance In het kader van “Nepotists, opportunists, freaks, frieds and strangers, intersecting in the grey zone” nodigt Factory of Found Clothes mensen uit om deel te nemen aan een performance. Meer bepaald is FoFC op zoek naar mensen die hun werk verloren zijn, en hierdoor een beetje gefrustreerd zijn. FoFC presenteert de workshop als een experiment en een avontuur; ze geloven sterk dat kunst mensen kan helpen, en nodigen deelnemers uit om hun situatie te gebruiken om een andere ‘state of mind’ uit te proberen. Je job verliezen kan volgens FoFC mogelijks revolutionairzijn. Immers, op momenten waarin men zich tussen vaste verbindingen/verplichtingen/posities bevindt, ligt soms de mogelijkheid om je identiteit opnieuw uit te vinden en een nieuw leven te beginnen. Kortom, FoFC nodigt mensen uit en laat mensen toe om een adere persoon te zijn dan voordien. Het Unemployment Utopian Union project zal uit drie delen estaan: 1. een gesprekfase 2. de voorbereidingsfase op de performance – repetities 3. de performance Fase 1 en 2 zullen plaatsvinden in april 2010 Fase 3 zal plaatsvinden in het najaar van 2010 in Gynaika Meer info over inschrijvingen volgt. De taal waarin gecommuniceerd zal worden zal voornamelijk Engels zijn.
“Hasselt Clapping Group” – Audrey Cottin
Oproep / performance
Audrey Cottin nodigt enthousiaste mensen uit om deel te nemn aan de Hasselt Clapping Group. Samen worden er volumes gecreëerd door te klappen.
Cottin creëerde al Clapping Groups in Toulouse, Gent en Antwepen. De klappersgroepen worden steeds opnieuw gevormd, er worden telkens andere mensen uitgenodigd, specialisten of niet, om deel te nemen aan de lokale klappers groepen. Elke groep creëert daarom zijn eigen klap-effecten en –affecten. Het niet-professionele van klappen krijgt telkens opnieuw vorm – niet de professionaliteit, wel het enthousiasme staat voorop.
Wie zin heeft om deel te nemen, mag Cottin via e-mail contactren clapping.group@gmail.com. Met alle deelnemers wordt een geschikte locatie uitgekozen voor een performance op 2 mei 2010.
2 mei 2010, 17u, plaats nog te bepalen
DOORLOPEND
6 februari – 2 mei
Clad in a double shift – Katja Gretzinger
Poster-series
Grafisch designer Katja Gretzinger ontwierp voor de tentoonstelling een reeks posters die als interface werken. De posters geven de veelheid aan evenementen weer en werken tegelijkertijd als individuele statements.
De lay-out en typografie werd verzorgd in een eerste fase. De productie door silkscreening werd voltooid in een tweede fase. Beide voegen hun eigen betekenislagen toe.
Kris Kimpe
Meer info volgt.
Vanaf 9 februari 2010, galerijruimte Z33
“24 Hours->1 Meter 2009” – Karl Philips
installatie
Tussen 6 februari en 4 april kan je op de site van Z33 een wat vreemde caravan terugvinden.
Karl Philips creëerde in 2009 als afstudeerproject (PHL, Deparement Architectuur en Beeldende Kunst, Studiegebied Beeldende Kunst) een installatie waarmee hij een week lang een performance deed. 24 Hours à 1 Meter is een woonmodule bestaande uit zes identieke caravans. Samen vormen ze 1 ruimte. Philips probeerde een week te overleven “op het ritme dat de stad in leven houdt”. In zijn eindwerk verduidelijkt hij: “Om de wet op wild kamperen niet te overtreden verplaats ik me om de 24 uur naar de volgende parkeerstrook, enkele meters verderop. Zo scan ik de parking af en ga ik overdag en ’s nachts de confrontatie aan met de maatschappij en haar ritme.”
Binnen Z33 en in het kader van “Nepotists, opportunists, freaks, friends and strangers, intersecting in the grey zone” zal de caravan installatie gebruikt worden voor een myriade aan acties, interventies, en workshops. En soms, zal de langgerekte caravan ook haar basisfunctie vervullen: slaap- en woonvertrekken bieden aan deelnemende kunstenaars en performers van het Grey Zone project.
Meer info over Karl Philips en dit project.
6 februari – 4 april 2010, Z33 tuin