
Navine G. Khan-Dossos. Foto © Kristof Vrancken
Shoot The Women First
Navine G. Khan-Dossos
Shoot The Women First is de eerste Belgische solotentoonstelling van Navine G. Khan-Dossos (1982, Londen). Met een reeks kartonnen werken, werken op paneel en een muurschildering, creëert de kunstenares een alternatieve schietstand in de begijnhuisjes. Het is haar manier om stil te staan bij geweld tegen vrouwen.
Vrouwen en geweld
Navine G. Khan-Dossos focust in deze tentoonstelling op gendergerelateerd geweld en het lichaam van de vrouw als hoofdreden voor uitbuiting en verzet. Met de titel verwijst ze naar het advies dat de leden van de GSG 9, een Duitse antiterreureenheid uit de jaren ‘70, kregen bij confrontatie met vrouwelijke leden van een terroristenbeweging.
De kunstenares reflecteert over de rol van vrouwen als dader en slachtoffer. Ze stelt vast dat de huidige samenleving steeds meer controle en standaardisering van het lichaam eist. Hiervoor baseert ze zich op recente gebeurtenissen, die ook inspiratie vormen voor haar werk. Eén daarvan is de discriminatie van vermoedelijke prostituees in Griekenland in 2012. De politie dwong hen tot een hiv-test. Zij die positief testten, werden beschuldigd van het opzettelijk besmetten van cliënten en kregen een celstraf. De politie gaf persoonlijke informatie van de verdachten door aan de media. Dit leidde tot een nog sterkere stigmatisering van prostituees en vrouwen met HIV. In een wereld waarin het lichaam van de vrouw de hoofdreden is voor uitbuiting en verzet, worden vooroordelen al snel virussen.
Een schietstand als choreografie
De kunstenares transformeert de tentoonstellingsruimtes van Z33 in een schietbaan waarbij de werken als doelwitten zijn opgesteld. De muurschildering Below the Belt (2018) is een forensische liniaal die de ruimte afbakent als een plaats delict. Deze liniaal vormt de rode draad doorheen de tentoonstelling. De reeksen Pink Discretionary Command (2018) en Grey Discretionary Command (2018) herleiden het lichaam tot een reeks punten en gepolitiseerde symbolen. Ze zijn beide geschilderd op de traditionele gesso-ondergrond die schilders van religieuze iconen vroeger gebruikten. De kleuren en vormen verwijzen naar symbolen die gebruikt worden in bestaande schietoefeningsbeelden.
De roze kleur verwijst naar de bordelen in het centrum van Athene. De felgekleurde vormen vinden hun oorsprong in de emblemen van verschillende campagnes voor LGBT-rechten (zoals de roze driehoek die synoniem staat voor de ‘Act Up’s Silence = Death’-campagne). De kunstenares wijst op de processen en technieken van exclusie. Hierbij vergelijkt men zichzelf met een ander door die andere persoon als vreemd of negatief te bestempelen.
De serie gouaches op karton, Bulk Targets 1-100 (2018), ontleent zijn vorm en hoeveelheid aan het doelwitmodel van de International Practical Shooting Confederation. Het grote aantal werken benadrukt hun wegwerpkwaliteit, want ze zijn bedoeld voor eenmalig gebruik. Tegelijkertijd kan je het zien als een leger dat zich opwerpt tegen de angst en vooroordelen die aan de bron liggen van uitbuiting.
Nieuw werk
Silent Latitude is het nieuwe werk van Navine G. Khan-Dossos in opdracht van Z33 en MIA-H, Fashion Incubator for Accessories in Hasselt. Hiervoor werkte ze nauw samen met de GTSA (Greek Transgender Support Association) in Athene. Op basis van het Griekse kruis, een frequent patroon in het traditionele quilten, ontstond een nieuwe reeks ontwerpen met waterverf. Een voor deze groep controversieel symbool werd zo herdacht, gedeconstrueerd en verwerkt in een quilt. De achterliggende symboliek van de orthodoxe kerk verdwijnt zo op de achtergrond.
Curator: Silvia Franceschini
Lees het volledige persbericht hier.