The Time of Work

Aan een nieuw gebouw kleven nog geen herinneringen. Je ziet het – voor het eerst en het laatst – onbezoedeld en puur. Pas als mensen het in gebruik nemen ontdekken ze wat het gebouw wil, toelaat of verhindert. The Time of Work nodigt een groep kunstenaars uit om dat als eersten te doen.

“Het onvoorspelbare gebouw is een kunstwerk op zich, en absoluut het bezoeken waard.”  De Tijd

The Time of Work slaagt in zijn opzet. De tentoonstelling test het gebouw en dat gebouw slaagt met glans.”  De Standaard

Als een gebouw in gebruik genomen wordt, is dat de eerste, en enige keer, dat het als een zuiver architectuurobject, in al zijn rijkdom te ontdekken valt. Het draagt nog geen geschiedenis.

De verwachtingen zijn dan hoog gespannen, zeker bij een kunsthal. Wat wordt hier mogelijk? Dat is echter geen zaak van ‘meer vierkante meters’. Een kunsthal is geen pakhuis. Muren met ramen en deuren, maar ook vloeren en plafonds bepalen hoe ‘vierkante meters’ werken. Ze creëren een hiërarchie die dingen toelaat of verhindert, onthult en verhult. Architectuur opent mogelijkheden maar stelt ook grenzen.

Dat is bij uitstek het geval bij dit ontwerp van Francesca Torzo: een verbluffende 3D-puzzel van ruimtes met de meest uiteenlopende vorm, maat en lichtinval. Die puzzel vormt zowel een stad als een begijnhof in miniatuur, en is ook nog eens het introverte spiegelbeeld van Vleugel 58. Veel intenties, nog voor er maar één nagel in de muur geslagen werd.

De Tijd zal die ruimtes vullen met praktijken en kunstwerken. Ze zullen de plek kleuren met ideeën, verlangens en finaal herinneringen. Maar nu worden de mogelijkheden ervan voor het eerst verkend. Dat is een actieve daad. Een ‘performance’. Daarom nodigden we kunstenaars die thuis zijn in dat medium uit om het gebouw te openen. Ze doen dat elk op een andere manier.

Lotte Van den Audenaeren, Radouan Mriziga en Benjamin Verdonck meten zich met de ruimte, letterlijk of figuurlijk. Christoph De Boeck tast de akoestiek ervan af. Lodie Kardouss toont dat het zijn eigen, ingebouwde choreografie heeft.

Het gaat echter niet enkel over wat je direct ervaart. Noé Soulier gaat na hoe de kunstwerken en ruimte elkaar beïnvloeden. Wat doet dat met de waarde van een kunstwerk? Ook voor William Forsythe gaat het over de waarde van een werk. Les gens d’ Uterpan onthullen de conventies die het gebouw omspannen. Anton Parys tenslotte stelt de vraag wat we meenemen van een bezoek aan een tentoonstelling.

Dat laatste is misschien wel de essentie. Geen van deze werken komt tot leven zonder de actieve inzet van de bezoeker. Een kunsthal leeft maar door het actieve engagement, de performance van de bezoeker. Die brengt het gebouw echt tot leven. Welkom.

Curator Pieter T’ Jonck
Kunstenaars Anton Parys, Benjamin Verdonck, Christoph De Boeck,  Francesca Torzo, les gens d’Uterpan, Lodie Kardouss, Lotte Van den Audenaeren, Noé Soulier, Radouan Mriziga en William Forsythe.

Met dank aan Asli Cicek en Lukas Wegwerth.

21.05 tot 30.08.20

Met 1 ticket heb je toegang tot alle tentoonstellingen.
Online reserveren is verplicht, koop je ticket hier:

+ 26 jaar € 8
UiTPAS, personen met een beperking en begeleider € 4
- 26 jaar, ICOM, Museumpas, lerarenkaart € 0
Installatiebeelden10 afbeeldingen
Downloads
Tentoonstellingsfolder

Video
News feed
News feed

Feed

Nieuwsartikel
De Standaard

Mooi maar meedogenloos

Nieuwsartikel

Z33, geen alledaagse white cube

Smalle en hoge zalen, overal rondingen en verborgen hoekjes. De kunsthal Z33 in Hasselt legt in zijn onvoorspelbare nieuwbouw de lat voor publiek en tentoonstellingsmakers bijzonder hoog. ‘Architectuur zal hier altijd in dialoog gaan met kunst. Willens nillens.’

Nieuwsartikel
HART

Museumdramaturgie, de nieuwe vleugel van Z33

Nieuwsartikel
De Architect

De architect dient het gebouw

Instagram
OASE Journal

Savage Drawings by Francesca Torzo

Nieuwsartikel
De Architect

Niets mag nep zijn

Nieuwsartikel

In Z33 in Hasselt kan je eindelijk dwalen maar niet verdwalen

Nieuwsartikel
The Art Couch

De spookkunst van Noé Soulier in Z33

Nieuwsartikel