Kris Martin, Miserere, 2016. Radio, gips, elektronische eenheden, 40 x 30 x 30 cm. Collectie Vanhaerents-Dezutter. Foto: Dirk Pauwels.

Kris Martin, Miserere, 2016. Radio, gips, elektronische eenheden, 40 x 30 x 30 cm. Collectie Vanhaerents-Dezutter. Foto: Dirk Pauwels.

Miserere door Kris Martin & Ensemble Currende

Lezing en concert

Kris Martin zet met zijn kunstwerk Miserere de toon voor de expo Een sprong in het onbekende. Op 14 april dompelen de kunstenaar en Ensemble Currende je onder in een bijzonder stukje muziek- en kunstgeschiedenis.

 

Kris Martin

Uit een op het eerste zicht onopvallende werfradio klinkt zachtjes het Miserere van Gregorio Allegri. Als binnenkomer voor de expo Een sprong in het onbekende kan dit werk van de Belgische kunstenaar Kris Martin (°1972) wel tellen.  In alle eenvoud ademt het een hele muziek- en kunstgeschiedenis. Tijdens deze lezing gaat Kris Martin dieper in op zijn kunst en thema’s zoals vergankelijkheid, dood en geloof. De combinatie van kerkelijke muziek met een vuile, alledaagse werfradio is zowel absurd als indringend, en nodigt uit tot reflectie over de relatie tussen het heilige en het wereldse.

“De kunst van Kris Martin is er een van knetterende kortsluitingen” – De Standaard/Geert Van Der Speeten 

Miserere, een muziekstuk met een uitzonderlijk verhaal

Op deze zondagochtend duik je in de opmerkelijke geschiedenis van het beroemde Miserere van de Italiaanse componist Gregorio Allegri uit 1630. Paus Urbanus VIII vond dit werk zo mooi dat het niet mocht gekopieerd worden. Het werd één keer per jaar uitgevoerd in de Sixtijnse kapel tijdens de Goede Week voor Pasen, daarna verdween het weer achter slot en grendel. Aan die geheimhouding komt in 1770 een einde. Dan hoort de veertienjarige Mozart het stuk en slaagt hij erin om het uit te schrijven en op te voeren in Wenen.

Ensemble Currende. Fides et Lux

Maar is het verhaal een muzikale legende of een historisch feit? Dirigent en componist Erik Van Nevel geeft ons een verrassend antwoord. Geïnspireerd door het thema geloof, heeft hij met Fides et Lux een programma samengesteld met muziek uit de 16de eeuw. Denk aan Frans-Vlaamse polyfonisten als Cypriano De Rore, Alexander Utendal en Thomas Crecquillon, en aan Italiaanse renaissancecomponisten als Tomas Luis de Victoria, Andrea Gabrieli en Alexander Agricola. Allen zeer in trek aan het keizerlijke hof in Rome en nu toe aan een revival dankzij de hernieuwde interesse in oude muziek. Hier en daar voegt Erik Van Nevel er een verrassende actuele bewerking aan toe.

Concertprogramma

Miserere Mei van Cypriano De Rore, van Andrea Gabrieli, van Gregorio Allegri & van Erik Van Nevel (& gregoriaans)
Versa est in Luctum van Alonso Lobo, van Tomas Luis de Victoria en van Alexander Utendal
Da Pacem van Erik Van Nevel, van Alexander Agricola en van Thomas Crecquillon
Lux Aeterna van Tomas Luis de Victoria en van Erik Van Nevel

Bezetting

Sopraan: Sarah Van Mol, Renate Weytjens en Sarah Abrams
Mezzosopraan: Kerlijne Van Nevel
Alt: Katelijne Malomgré, Eva Goudie-Falckenbach
Tenor: Hans Helsen, Roel Van Sevenant
Bas: Arnout Malfliet, Thomas Vandenabeele
Concept, bariton, leiding: Erik Van Nevel

14.04.24, 11:00 tot 12:30

Tickets:

€ 15,00
korting -26: € 7,50
50% korting op een bezoek aan de expo’s

Beeldengalerij: Kris Martin
Ensemble Currende