Riar Rizaldi, Fossilis, installatiezicht door Selma Gurbuz. Tentoonstelling in samenwerking met de Jan Van Eyck Academie, Maastricht (NL). Video met dank aan de kunstenaar en VH Award, Hyundai Art Lab, Seoul (KR).

Riar Rizaldi, Fossilis, installatiezicht door Selma Gurbuz. Tentoonstelling in samenwerking met de Jan Van Eyck Academie, Maastricht (NL). Video met dank aan de kunstenaar en VH Award, Hyundai Art Lab, Seoul (KR).

Riar Rizaldi

Fossilis

Riar Rizaldi (Indonesië, °1990) maakt films die de relatie tussen wetenschap, fictie en technologie onderzoeken. Op dit elan gaat hij verder voor zijn eerste solotentoonstelling in België. Je waant je in een buitenaardse filmset waar ‘Fossilis’ (2023) te zien is.

Riar studeerde onlangs af aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Zijn films zijn vertoond op verschillende internationale filmfestivals (waaronder Locarno, IFFR, FID Marseille, Viennale, BFI Londen) en ook in Centre Pompidou Parijs, Taipei Biënnale, Istanbul Biënnale, Architectuur Biënnale Venetië, Biënnale Jogja en andere instellingen. Voor de film Fossilis ontving hij de Hyundai Art Lab’s 5th Annual VH Award.

Curator: Kevin Gallagher

In samenwerking met Jan Van Eyck Academie, Maastricht (NL)II. 

Deze tentoonstelling maakt deel uit van ELEMENTS2024, een Euregionale samenwerking tussen 11 kunsthuizen.

31.03 tot 16.06.24
Beeldengalerij7 afbeeldingen
Indroductie
Riar Rizaldi

News feed
News feed

Feed

Nieuwsartikel
Contemporary Art Library

Riar Rizaldi: Fossilis

Riar Rizaldi's 'Fossilis' in 'Contemporary Art Library'.

Nieuwsartikel
Mousse Magazine

Riar Rizaldi: Spirit Cinema

Maak kennis met het leven en werk van Indonesisch kunstenaar Riar Rizaldi.

Nieuwsartikel
Mousse

Riar Rizaldi “Fossilis” at Z33 House for Contemporary Art, Design and Architecture, Hasselt

Een tropisch landschap bezaaid met verroeste consumptiegoederen, een “kannibalenmarkt” in Indonesië waar machines worden uit elkaar gehaald en verkocht als onderdelen. In Riar Rizaldi's recente film Fossilis (2023) komen we scènes tegen die moeilijk te plaatsen zijn: zijn het speculatieve toekomsten of actualiteiten?

Nieuwsartikel
Glean

Een onvoltooid tegenwoordige tijd

Kunstenaar Riar Rizaldi (Indonesië, 1990) is overal. Zijn films worden wereldwijd vertoond — van Locarno tot Marseille, van Parijs tot Istanbul, van Yogyakarta tot New York, en Riar zelf verdeelt zijn tijd tussen Hongkong en tijdelijke residentieplekken zoals de Jan van Eyck Academie in Maastricht en Gasworks in Londen. Via zijn werk onthult hij de complexiteit van onze materiële en symbolische relaties met kapitaal en technologie, arbeid en natuur, en tracht hij ze eveneens te hervormen. Een paar weken voor de opening van zijn tentoonstelling in Z33 sprak Henriette Gillerot met Riar over horror, extractie, het krimpen van tijd en ruimte alsook de constante stroom van voorwerpen en de voortdurende transformatie die ze genereren.

Nieuwsartikel
Nieuwsartikel