re-FORMAT

20.02.21 - 04.04.21

Hoe kunnen design en architectuur kritisch denken aanmoedigen? Die vraag is het vertrekpunt van de nieuwe editie van FORMAT. Door de coronapandemie verliep het traject van de acht laureaten anders dan gewoonlijk. FORMAT werd re-FORMAT. Ze moesten alles herdenken, herschikken, herformuleren.

De laureaten delen dezelfde ambities om maatschappelijke kwesties aan te pakken. Gaande van alledaags racisme, over sociale huisvestiging tot de uitputting van natuurlijke grondstoffen: deze lichting designers en architecten ontwerpt nieuwe manieren om het publiek te betrekken bij urgente problematieken.

Na een lang begeleidingstraject zijn ze eindelijk aan het eindpunt toegekomen: de groepstentoonstelling, waarin ze acht nieuwe werken presenteren.

De laureaten en hun werk:

Studiocalh: Colette Aliman (VS, 1989) en Lauriane Heim (FR, 1994)

Studiocahl onderzoekt ons geluidsleven. Welke geluiden voeden ons gevoel van angst? Hoe manipuleren geluidssignalen en –prikkels de emoties van de ontvanger?

Heleen Sintobin (BE, 1992)

Met zelfontwikkelde kleimengels zoekt Sintobin zoekt de grenzen van een 3D-keramische printer op.  Tijdens het bakproces stellen de expanderende kleilagen de computergestuurde productie op de proef.

 Satomi Minoshima (JP, 1989) en Pauline Agustoni (CH, 1996)

Het ontwerpersduo onderzoekt het traditionele ambacht van de dorozome, een Japanse  modderverftechniek waarbij witte garens herhaaldelijk worden geverfd.

Irene Stracuzzi (IT, 1992)

Onder de toendra van de Noordpool zit een bevroren archief van bacteriën die al duizenden jaren gevangen zitten. Stracuzzi onderzoekt en visualiseert de schat aan informatie die dreigt verloren te gaan door de klimaatopwarming.

Rachel Hansoul (BE, 1994)

Hansoul staat voor de aanpak van ethiek door esthetiek. Felle kleuren en speelse wax-prints vragen je aandacht, terwijl boodschappen van structureel racisme onderling met elkaar verweven zijn.

Oksana Savchuk (UA, 1990)

Savchuk vergelijkt de minimale wettelijke grootte van woonruimtes in Zweden, België en Nederland. Haar installatie maakt de ervaring van deze ruimtes tastbaar.

Jore Dierckx (BE, 1993)

Dierckx’s digitaal platform DeepMind omvat de dromen, nachtmerries en invloeden die aan de basis liggen van de projecten van de laureaten. Neem hier een kijkje naar DeepMind. 

Josh Plough (VK, 1990)

Het essay van designcriticus Josh Plough is een 8.000 woorden tellende verkenning van design, de opleiding, de verspreiding, het verleden en de toekomst. Lees hier het volledige essay.

OVER FORMAT

FORMAT is het begeleidingstraject van Z33 voor de nieuwe beloftevolle lichting op vlak van design en architectuur. Elk jaar krijgt een selectie ontwerpers de kans om hun artistieke praktijk te verdiepen en samen kennis en netwerken te delen. Na een jaar intensieve begeleiding is er een groepstentoonstelling waar alle ontwerpen samenkomen. In dit leerproces zijn tijd en ruimte essentieel om grenzen en onconventionele pistes op te zoeken. Z33 is die vrijhaven waar experiment, leren en falen samenkomt.

Curator Heleen Van Loon

Met de steun van de Nederlandse ambassade in België.

20.02 tot 04.04.21
News feed
News feed

Feed

Nieuwsartikel
Het Belang Van Limburg

‘Ik ken geen kleur’-zeep en Noordpool uit zout: designtalent op ‘Format’ in Z33

‘Format’ is het traject waarin kunsthuis Z33 acht pas afgestudeerde designers en architecten naar Hasselt haalt. Een pandemie later werd dat ‘re-Format’. Maar dat maakt hun werk er niet minder straf op.

Nieuwsartikel
VRT NWS

Nieuwe lading jonge ontwerpers en architecten neemt Hasselts Z33 in met re-FORMAT

Jonge ontwerpers en architecten maken in kunstencentrum Z33 in Hasselt een tentoonstelling waarin alledaags racisme, traditionele ambachten en angstgeluiden verweven worden.

Z33 RE-FORMAT IN ”OPTIMAFORMA(T)”